Pages

Saturday, August 7, 2010

Kisahku di kedai kain..

Alhamdulillah..akhirnye ade gak kesempatan untuk aku menulis entri ari ni.

Tetibe teringin benar nak menceritakan kembali secebis epilog hidup ini sepanjang dua bulan menjadi kerani a.k.a cashier a.k.a promoter di sebuah kedai kain..sungguh terkesan sampai ke hati.

Dua bulan yg lalu, setelah menolak tawaran sbg metallugist kat seberang prai (bab nie mmg kne marah gler ngan kengkwn aku.padan muka!), aku pun bekerja sambilan sbg kerani kat kedai kain. Time tu x terpikir pun aku akan wat keje lain selain dok tolong2 kat ofis. Dgn gaji RM3.50 sejam, aku terima je la. Name pun nk cari pengalaman..

Bos aku orang melayu keturunan Pakistan. eh, kire melayu k? hm..biarlah. Baru dua tiga hari keje, aku mula merasakan sesuatu yg x kne dgn environment kedai kain tu. Satu hari, datang sorang perempuan pakistan, marah2 salah sorang promoter kat ctu. Then, baru aku tau tu mak bos aku. Tanpa disangka-sangka, promoter tu terus berenti, n blah camtu je.

Dari kejadian tu, barulah aku tau dah ramai staff yg lari disebabkan sikap bos aku anak-beranak.
Time tu wat don know je . Name pun baru. Nak gak aku merasa cmne diorang marah aku lak. huhu..Kat ctu, aku mula rapat ngan akauntan n supervisor merangkap akak2 angkat aku.hehehe..Dengan sikap bos aku anak-beranak yg x reti jaga mulut, suka laga-lagakan staff sampai bergaduh, anggap staff cam kuli dan suke fitnah orang, menyebabkan kitorang makin rapat. Bukan nak burukkan mereka tapi aku pun dah kne gak tempiasnye. Sakit tol hati nie!

Sejak sebulan lepas, kami mula susun strategi. Semua pakat cari keje kat tempat lain. N aku yg part time nie mmg patut pun cari keje lain. Sabar, n terus mencari..

Hujung Julai, bos aku akan berangkat ke Jakarta untuk urusan bisnes. Namun berlaku penganiayaan terhadap kami sebagi staff di ctu. Gaji kami ditangguhkan tanpa notis. Hanya alasan bos x sempat nk bank in gaji. N akauntan disalahkan tanpa sebab yg munasabah! How dare him!!!! Aku mungkin x terasa sangat dgn penangguhan tu. Tapi camne ngan staff lain?? dah la basic 600 je. Ape diorang nk makan nnt?. Luluh hati ni dengar rintihan diorang.

Mungkin berkat doa kami yang teraniaya ni, kami dpt interview keje akhirnye. Aku sebagai engineer di syarikat tading, sorang kakak angkat aku sbg akauntan di oil n gas company, n sorang lagi bakal bukak kedai tailoring x lama lagi. Alhamdulillah.. Memang cantik pnye plan Allah susun untuk kami!

Kelmarin menjadi hari terakhir aku kat kedai kain tu. Kakak2 angkat aku dah berenti mengejut tanpa tunggu kepulangan bos aku dari Jakarta. Ofis memang sunyi. Aku sorang je yg terus menaip menyiapkan keje2 yg tersisa. Kat showroom lak lengang..spt pelanggan2 tau je tsunami dah melanda kedai kain tu. Bayangkan ofis x de orang nk manage, kedai x de orang nk supervise.. memang haru. Melihat bos dah kelam kabut, merah padam mukanya menahan marah. Tapi apekan daya, nilah balasan aniaya orang bawahan. Aku kesian sebenarnye..tapi rasa tu hilang terus bila kenang ape yg telah berlaku sepanjang aku keje dgn mereka. Semoga dgn ketiadaan kami, bos aku sedar dgn kekhilafannye, serta dapat hidayah dan petunjuk dari Allah untuk berubah menjadi lebih baik. Insyaallah..

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Wishing Star. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Download Royalty free images without registering at Pixmac.com